Heart To Heart - Business Inside

11 september

Jasper ‘t Jong en Myron de Heer nemen een kijkje in elkaars keuken.

Wat zijn hun drijfveren? Wat is hun passie? En waarom zijn ze ondernemer?

Barend Romijn
Jasper, eigenaar van Barend Romijn: ‘Barend Romijn is een elektro speciaalzaak. Naast witgoed, verkoop ik onder meer televisies, audioapparatuur en huishoudelijke apparaten. Ik zeg altijd “Ik verkoop alles waar een stekker aan zit, behalve computers”. En dat gebeurt op deze locatie al vanaf 1988. Daarvóór deed Barend het al vanuit huis. In 1998 ben ik erbij gekomen. Mijn ervaring is dat de klanten vanzelf komen als je eerlijk bent, een goede service geeft en snel reageert. En je moet natuurlijk je afspraken nakomen. Vertrouwen is denk ik een garantie om een boterham te verdienen. Om een voorbeeld te geven, in coronatijd toen de winkel drie maanden dicht was, verkocht ik méér dan anders. Mensen hadden ook meer te besteden. Ze gaven het nergens aan uit. Ik merkte dat ze makkelijker gingen kopen en misschien iets minder lieten repareren. Maar het was niet mogelijk om in de winkel te komen kijken. Dus werd ik gewoon gebeld als bijvoorbeeld een wasmachine kapot was of het niet meer goed deed. Dan keek ik om wat voor type het ging, wat de wensen waren voor een nieuwe wasmachine, en kwam ik met een paar type-nummers waarvan ik dacht dat die bij de klant zouden passen; met de prijzen erbij. “Ga deze maar op je gemak bekijken en bel maar terug.” Dat werkte goed. En dan heb je wel een groot voordeel dat je heel veel vertrouwen hebt bij een hoop mensen. Ik denk dat het wel een beetje een ouderwets concept is. Maar dat werkt nog steeds. “Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder.” Klaverblad .’

Jeugdkeeper.nl
Myron, eigenaar van Jeugdkeeper.nl: ‘Ik verkoop voornamelijk spullen die een keeper nodig heeft. Dus keepershandschoenen, keeperskleding en keepersbescherming. En verder andere artikelen die met sport te maken hebben. Ook ik ben vanuit huis begonnen; en wel op zolder. Dat kwam zo. Onze zoon ging keepen en om naar keepersspullen te kijken, gingen we naar Rotterdam. Eerst naar de winkel van oud-Spartakeeper Pim Doesburg. Die is helaas, zoals zoveel sportzaken de afgelopen tijd, inmiddels failliet gegaan. Maar daar slaagden we niet, waarna we bij DAKA Sport naar binnen liepen waar we slecht geholpen werden. “Keepersspullen? Ja, die hangen daar.” Zoek het maar uit dus. Bovendien hadden ze niet de goede maat broek en weinig keuze in shirts. Dat vond ik zo gek! Toen ben ik het uit gaan zoeken en zelf een webwinkel begonnen; eerst vanuit huis, dus. Maar ik wilde er graag iets bij vertellen en handschoenen moet je echt pássen. Dus dat werkte niet, waardoor we op zoek gingen naar een pand. En toen kwamen we hier, op onze huidige locatie op de Meent, terecht. Mijn winkel bevindt zich in de kelder van het Brederodehuis. Wel een beetje verstopt dus, maar de mensen komen tóch wel. Uit het hele land. Ik verkoop natuurlijk ook via internet, maar het meeste via onze winkel. Laatst had ik mensen uit Leeuwarden in de winkel. Die kwamen speciaal hiernaartoe. Maar ik heb ook klanten uit Haarlem, Lisse, Eindhoven, Vlissingen, Enschede. Sommigen maken er echt een uitje van en gaan, nadat ze bij mij zijn geweest, eten in het Pannenkoekenhuis. We willen ook een sfeer van gemoedelijkheid uitstralen en bieden iedereen die binnenkomt koffie of thee aan. Tenminste, dat deden we. Door corona ga je daar toch wat voorzichtiger mee om. Het is nu een beetje zoeken. Wat kan wél en wat kan niet. Maar het is hier gelukkig nog steeds gezellig.’

Toekomst
Jasper wil nog een paar jaar doorgaan, maar heeft nog geen vastomlijnde plannen voor de verdere toekomst van zijn bedrijf. ‘Het is mogelijk dat ik een opvolger vind, maar daar valt nog weinig over te zeggen. Het is natuurlijk ook niet niets om Barend Romijn over te nemen. Je moet er in kunnen groeien; ook financieel. Er gaat enorm veel geld in de voorraden zitten en dat moet je wel vóór kunnen financieren. En het pand zelf, ga je dat kopen of huren? En dan heb ik nog personeel, auto’s, dat hoort allemaal bij een eventuele overname. Alleen goodwill neem je niet over. Dat moet je zelf zien te verdienen. Maar we gaan het zien wat de toekomst in petto heeft.’

Net zoals die voor Myron ongewis is. ‘Jeugdkeeper.nl bestaat nu zeven jaar en is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Een hobby waarmee je niet echt je brood kunt verdienen. Maar wie weet? Als je er dingen bij gaat doen, zoals trainingen geven en keepersdagen organiseren. Dat doen we nu in feite ook al. Je kunt dan wat spullen meenemen om te verkopen en het op die manier een beetje uitbreiden. Los van de winkel. Dat is echt heel leuk om te doen. ’

Uitdaging
Voor Jasper is de uitdaging er inmiddels, na ruim twintig jaar Barend Romijn te hebben geleid, wel een beetje af. ‘Mijn uitdaging zit niet in het bedrijf maar in de opvolging ervan. Wat niet betekent dat ik er geen plezier meer aan beleef. Zo geeft het me bijvoorbeeld nog steeds een goed gevoel als iemand bij me komt voor een nieuwe wasmachine, en ik aangeef dat dat niet nodig is omdat er maar een kleinigheid verholpen hoeft te worden. Die verhalen hoor je soms járen. En als hij echt een nieuwe moet hebben, komt hij vanzelf weer terug. Dan heb je er een goede klant bij. Het werkt, maar het duurt even.’

Myron kan daar over meepraten: ‘Ik wil dat iedereen hier met een goed gevoel weggaat. Wanneer iemand handschoenen past en hij vindt die van 30 euro prima maar die van 90 euro ook, dan raad ik die van 30 euro aan. Dat is een stukje eerlijkheid, waarbij ikzelf ook een goed gevoel krijg. Bovendien wordt dat waarschijnlijk ook een verjaardagsverhaal. En, net als Jasper, moet ik het ook van mond-tot-mondreclame hebben. Zo is het uiteindelijk toch mijn doel om van mijn hobby mijn boterham maken. Ik heb de enige keeperswinkel in Nederland. De andere vier zijn er praktisch mee gestopt. En ik wil vooral goed zijn.’

Tip van Jasper aan Myron
Jasper: ‘Je moet de mensen naar binnen zien te halen. Zorgen dat mensen je kennen. Ik had eerlijk gezegd ook niet van Jeugdkeeper gehoord. Maar als je een goed specialisme hebt, ook al heb je zoals in jouw geval een kleine markt, dan heb je een boterham. En dan is de prijs eigenlijk een beetje ondergeschikt.’

Tip van Myron aan Jasper
Myron: ‘Maar in onze markt geven ze op internet de producten soms gewoon weg, lijkt het wel. Die worden dan tegen inkoopprijzen aangeboden. En daar valt moeilijk tegen te concurreren. Ik heb gemerkt dat social media en vooral mond-tot-mondreclame de meeste klanten trekt. We hebben wel eens met een advertentie in de VI gestaan, maar dat leverde bijna niets op. Net zoals lokaal sponsoren niet werkt. Wel regelen we contracten voor jongens uit het betaalde voetbal en trainers die hier binnenkomen. Daar adverteren we mee, waar weer anderen op afkomen. En soms hebben we echt exclusieve dingen, die je niet op internet vindt. Iedereen die in onze winkel komt, gaat sowieso met iets weg. Dat zal ook Jasper herkennen, denk ik. Je doet het echt goed. En al zo láng. Als ik je een tip moet geven, dan is het: ga zo door!’

Tip aan andere ondernemers
Myron heeft wel een tip. ‘Kijk eens om je heen. Welke buurman of buurvrouw zit naast je op het winkelcentrum. In plaats van elkaar te zien als concurrenten, kun je elkaar in veel gevallen aanvullen  of kun je zelfs met elkaar samenwerken. Ik heb wel eens flyers neergelegd van LOES en het pannenkoekenrestaurant. Zo help je elkaar. Dat is toch hartstikke leuk! Ik stuur klanten naar allerlei winkels. Ik voel me af en toe net de VVV hier. Maar een ander doet dat niet. Als iemand een winkel op de Meent binnenloopt en vraagt waar Jeugdkeeper zit, dan weten ze het niet. Dan denk ik: verdiep je nou eens in de rest. Wat ik bij andere winkels soms ook mis, is een goede service en het gevoel dat je er welkom bent. Het is een beetje zakelijk. Afrekenen, gaan, en om 17.00 uur de deur dicht. Dat vind ik persoonlijk jammer.’

Jasper: Zou dat misschien komen omdat er op de Meent veel ketens zitten? Mensen die daar werken, voelen zich misschien minder verbonden met hun winkel. Ik zou willen dat er wat meer winkels als Jeugdkeeper waren. Met een grote passie. En waarbij “service” het toverwoord is. Net als Myron vind ik ook dat service een schaars goed aan het worden is. Zelf loop ik niet graag over de Meent, moet ik zeggen. Maar dat heeft een andere oorzaak. Ik kom, doordat ik als eigenaar van Barend Romijn bij veel mensen bekend ben, daar veel mensen tegen die zeggen “hij doet het goed hoor.” En dan weet ik vaak niet wie dat zijn. En daar baal ik dan een beetje van, want ik wil onthouden wie mijn klanten zijn. Dat gaat niet altijd, daarvoor zij het er te veel. Maar dat probeer ik wél. Zowel binnen als buiten mijn winkel wil ik er zijn voor mijn klanten en service bieden. Maar als ik vraag waar iemand woont, dan weet ik gelukkig vaak weer wat voor wasmachine het was.’

Tot slot
Myron: ‘Leuk om nader kennis te maken, Jasper. En om je over je winkel te horen vertellen. Als Barend Romijn ben je een bekende Papendrechter, maar van de persoon erachter heb ik nieuwe en interessante dingen gehoord.’
Jasper: ‘Dank je Myron. Ook fijn om jou te ontmoeten. Hiervóór had ik nog nooit van Jeugdkeeper gehoord, maar ik ben blij dat daar verandering in gekomen is. Ik wens je veel succes met je mooie bedrijf.’